Renginiai kraunami

ORFĖJAS

18:30
2025.
05.
17
Pirkti bilietą

Valstybinis Vilniaus mažasis teatras

Didžioji salė
2:10 (su pertrauka)

Premjera 2024

Siurrealistinių bruožų drama

Iš prancūzų kalbos vertė (1986) Birutė Gedgaudaitė
Vertimą peržiūrėjo ir iš prancūzų kalbos atnaujino (2023) Vincentas Klipčius
Autorius Jean Cocteau
Režisierius Žilvinas Vingelis
Scenografė ir kostiumų dailininkė Dovilė Gecaitė
Šviesų dailininkas Simas Sirutavičius
Kompozitorius Andrius Šiurys
Choreografas Mantas Stabačinskas
Vaizdo menininkas Rimas Sakalauskas
Režisieriaus asistentas Andrius Merkevičius

Vaidina: Tomas Rinkūnas, Agnė Šataitė, Kasparas Varanavičius, Greta Bendžė, Valda Bičkutė, Robertas Petraitis, Lukas Dirsė, Arvydas Dapšys, Tomas Stirna, Robertas Petraitis

Spektaklis 12+

Spektaklyje naudojamos mirksinčios šviesos ir dūmai

Spektaklis lietuvių kalba su angliškais surtitrais

Spektaklis „Orfėjas“ sukurtas pagal vienos ryškiausių XX a. pirmosios pusės prancūzų kultūrinio gyvenimo figūrų Jean’o Cocteau (1889–1963) pjesę, parašytą kone prieš šimtą metų. Ir visgi čia paliečiamos temos ne mažiau aktualios bei svarbios ir šiandien. Pasak spektaklio režisieriaus Žilvino Vingelio, tai savotiška pasaka suaugusiesiems apie sapną ir realybę, santykius ir šeimą, karjerizmą, užgožiantį pastarąją: „J. Cocteau čia elgiasi kaip atsargus žonglierius, kurdamas pasaulį, kuriame nėra vienos tiesos, o sapnai vėl virsta tikrais.“

„Orfėjas“ (1925) – ne tik pirmasis J. Cocteau stambus kūrinys teatrui, bet ir pirmasis menininko bandymas prisiliesti prie graikų mitinio dainiaus Orfėjo temos. Ši tema kūrėją lydėjo visą kūrybinį kelią, išskiriant ir vėliau pasirodžiusią plačiai žinomą filmų trilogiją: „Poeto kraujas“ (1930), „Orfėjas“ (1950) ir „Orfėjo testamentas“ (1960), jai scenarijus parašė ir filmus režisavo pats J. Cocteau.

Kūrinio veiksmas rutuliojasi Orfėjo ir Euridikės, jaunos šeimos, namuose Trakijoje, aiškiai įgaunančios XX a. 3-iojo dešimtmečio Paryžiaus bruožų. Žiūrovas perkeliamas į estetišką ir kartu mistika dvelkiančią art deco stiliaus erdvę, kurią užpildo kompozitoriaus Andriaus Šiurio iš įvairių scenoje esančių objektų išgautas spektaklio garsynas. Orfėjas – sąmonės srautu kuriantis poetas siurrealistas, siekiantis parašyti genialų eilėraštį masinio populiarumo poezijos konkursui. Jo kūrybos metodas – namuose apsigyvenusio arklio tardymas su viltimi, kad pavyks perkurti pačią poeziją. Tuo tarpu pamiršta ir atstumta Euridikė paguodą randa stikliaus Ertebizo draugijoje. Deja, greitai paaiškėja, kad nei Ertebizas, nei arklys nėra tokie, kokiais dedasi…

Pjesės siužetas apjungia klasikinio teatro, siurrealizmo, dadaizmo ir vizualiųjų menų tradicijas. Čia, anot režisieriaus Ž. Vingelio, tikrovė susimaišo su sapnu, skleidžiasi pagrindinės gyvenimo ir mirties, kūrybinių ambicijų ir asmeninės laimės priešpriešos temos. Pjesės meninė ir kultūrinė reikšmės nenuginčijamos, bet jos pastatymų Lietuvos teatro istorijoje beveik nėra. Svarbu paminėti, kad pagaliau Lietuvos publikai pateikiamas peržiūrėtas ir atnaujintas, sovietinės cenzūros nebepaveiktas pjesės vertimas.

Šiandien J. Cocteau veikiausiai vadintume tarpdisciplininio meno kūrėju. Laikraščio „The National Observer“ teigimu, iš „menininkų kartos, kurios drąsa davė pradžią visam XX a. menui, J. Cocteau buvo arčiausiai Renesanso žmogaus“, kūrėjas išbandė daugybę profesijų – rašytojo, poeto, dramaturgo, dailininko, scenaristo, kino režisieriaus, grafikos dizainerio, pianisto, interjero ir mados dizainerio, skulptūrų ir siurrealistinių objektų autoriaus, muzikos ir net bokso vadybininko.

Spektaklyje galima išvysti trijų kartų aktorių ansamblį, intermedialius sceninius sprendimus, taip pat susidurti su chirurgais aukštalipiais, stikliumi dirbančiu Angelu Sargu, durimis Mirčiai žengti pavirtusiais veidrodžiais ir kitais žinomais siurrealistiniais įvaizdžiais, tapusiais J. Cocteau ir spektaklio kūrybinės komandos kuriamo pasaulio dalimi.

Įdomu paminėti, kad 1926 m. J. Cocteau pjesę „Orfėjas“ Paryžiuje pastatė armėnų kilmės prancūzų teatro režisierius Georges’as Pitoëff’as (tikr. Georgij Pitoev) su žmona Ludmilla. Dekoracijas spektaklio premjerai sukūrė rašytojo Victoro Hugo proanūkis Jean’as Hugo, o kostiumus – prancūzų dizainerė, mados ikona Coco Chanel. J. Cocteau kūrybinį bendradarbiavimą palaikė ir su kitais ryškiais savo laiko menininkais: kompozitoriumi Eric’u Satie, dailininku ir skulptoriumi Pablo Picasso, žymiu savo laiko meno kritiku, poetu Guillaume’u Apollinaire’u ir kitais.

Apie spektaklio režisierių

Žilvinas Vingelis – Lietuvos teatro režisierius, audiovizualinių eksperimentų teatro „Kosmos Theatre“ įkūrėjas ir meno vadovas, Vilniaus teatro „Lėlė“ kūrybinių programų koordinatorius, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos dėstytojas ir doktorantas. 2016 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijo teatro režisūros bakalauro (kurso vadovas Gintaras Varnas), o 2018 m. – magistro diplomus. Šiuo metu studijuoja doktorantūrą. Nuo 2019 m. Ž. Vingelis yra „Kosmos Theatre“ organizuojamų kasmetinių tarptautinių vizualinio teatro dirbtuvių „Kosmos LAB“ meno vadovas, o nuo 2021 m. – Vilniaus teatro „Lėlė“ organizuojamos kasmetinės šiuolaikinio lėlių ir objektų teatro laboratorijos „SurReality Check“ koordinatorius. Jis taip pat yra vienas iš 2024 m. Vilniuje vykusios Baltijos vizualinio teatro vitrinos organizatorių. Be vizualinio ir šiuolaikinio muzikinio teatro („Diletantas“, „Kafka Insomnia“, „Lila: slaptas demiurgo žaidimas“, „Sonio bliuzas“), Ž. Vingelis eksperimentuoja virtualios realybės („Nepažįstamoji“, „Your dream“, „Gyvenimas klajonėse“, „Nugalėti plokštumą“), internetinio meno („#Protestas“), mobiliųjų aplikacijų (,,Kosmos APP“), instaliacijų (,,Kosmos cars“, ,,Kosmoso Vilnius“), muzikinių eksperimentų („Koncertas ir instaliacija fortepijonui ir baldui“, „Kūrinys fortepijonui, dvejoms kameroms ir septyniems objektams“), šiuolaikinės operos (M. Nymanas „Vyras, kuris palaikė savo žmoną skrybėle“) srityse, bendradarbiauja su lietuvių vaizdo menininkais, vizualiųjų menų atstovais, muzikantais ir kompozitoriais tarpdisciplininiuose meno projektuose.

2021 m. su kūrybine komanda buvo įvertintas „Auksinio scenos kryžiaus“ apdovanojimu kategorijoje „Pandemijai atsparus teatras“.

Ž. Vingelis – 2023 m. trečius metus iš eilės vykusio VVMT organizuojamo konkurso „DramaTest“ (dabar „Drama Residency“) nugalėtojas, vertinimo komisijai pristatė eskizą pagal J. Cocteau pjesę „Orfėjas“.

programa’25