AŠTUNTASIS „THEATRIUM“ Į KLAIPĖDĄ ATVEŽA PASAULINIO GARSO TEATRO KŪRĖJŲ DARBUS

2024 04 25, lrt.lt

Vienu iš ryškiausių Lotynų Amerikos teatro talentų tituluojamas ir pasaulyje garsėjantis savo teatro eksperimentais Mariano Pensotti ar vienas iš svarbiausių šio amžiaus Europos režisierių bei teatro teoretikų Romeo Castellucci – prireikė aštuonerių metų, kad teatro festivalis nedidelėje šalyje ir nedideliame mieste nekeltų dvejonių net ir didžiausių pasaulyje teatro festivalių graibstomoms žvaigždėms. Jų spektakliais prasidės Klaipėdos dramos teatro rengiamo „TheATRIUM“ tarptautinė programa.

Būsimą festivalį pristačiusioje spaudos konferencijoje jo rengėjų komandos atstovai pasidalino festivalio ruošimo proceso detalėmis ir būsima programa.

„Nepaisant mūsų“

Kiekvienais metais festivalis prisistato vis kitu savo simbolio, menų globėjo Apolono įvaizdžiu ir jį lydinčiu šūkiu. Šiais metais Apolonas pažiręs į smulkias, auksinę šerdį atskleidžiančias duženas, o šūkis mąslus ir intriguojantis „Nepaisant mūsų“. Festivalio rengėjai būsimą programą dėlioja atsižvelgdami į spektaklių turinį, jų kokybę, nuo pat pirmųjų „TheATRIUM“ metų tikslas vienas – sudėlioti kuo vertingesnę, įvairesnę ir įdomesnę programą. Šiuo atveju festivalio šūkis nėra jo programos elementus vienijanti ar programuojanti gairė – šio šūkio prasmė kur kas intymesnė. Juo perteikiama tais metais teatre vyraujanti nuotaika, atmosfera, būsimo laiko nuojauta.

„Nepaisant mūsų“, padiktuotas permainingo ir brutalaus gamtinių bei geopolitinių krizių pažymėto laiko, vis tik ieško judesio pirmyn, į ateitį, galimybės. „Nepaisant mūsų“ kalba apie stebuklui prilygstančią regeneracinę gyvybės jėgą, apie viltį. „Stengiamės, kad mūsų šūkiai būtų platūs, paliktų vietos pamąstymui, kad nebūtų tiesmuki, kad nebūtų varžančios temos. Pasaulyje tiek daug visokių dalykų, vykstančių nepaisant mūsų, kai kuriuo atveju tai visiškas mūsų nepaisymas. Karai ir katastrofos. Bet yra ir antra pusė, dalykai nutinkantys nepaisant mūsų – stebuklai. Mūsų įsikišimo į stebuklą nėra. Jis nutinka savaime“, – apibendrino festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas.

Lietuvos teatro vitrina prasidės premjera

„TheATRIUM“ susideda iš dviejų stambių programos segmentų: Lietuvos teatro vitrinos ir tarptautinės programos dalies. Lietuvos teatro vitrina – koncentruotas penkių dienų įvykis gegužės 15–19 d., jos metu šiais metais bus parodyta dešimt spektaklių iš įvairių Lietuvos teatrų. „Tai tikrai didelis iššūkis, ypač techniškai“, – užsiminė Lietuvos teatro vitrinos koordinatorė Aistė Jokubauskienė. Anot jos, buvo pateiktos 28 kandidatų paraiškos, jas vertino dešimties Klaipėdos dramos teatro darbuotojų iš įvairių skyrių komisija. Lietuvos teatro vitrina prasidės festivalio šeimininkų premjera – Dmitry Krymov „Requiem“, jau antruoju Klaipėdoje kuriamu šio režisieriaus spektakliu.

Joje taip pat bus rodomas kūrybinės asociacijos „Žuvies akis“ garso ir judesio spektaklis „Out of the box“ (rež. K. Novikova), Lietuvos nacionalinis dramos teatras atveš spektaklį „Fossilia“ (rež. E. Švedkauskaitė), OKT / Vilniaus miesto teatras „Šuo ir beždžionė“ (rež. P. Pedajas), Valstybinis Vilniaus mažasis teatras „Neištikimoji“ (rež. N. Jasinskas), „Solo teatras“ pristatys spektaklį „Buda palėpėje“ (rež. B. Mar), Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ atveš spektaklį „Tiesa-drąsa“ (idėjos autoriai, choreografai ir atlikėjai E. Senkuvienė, M. Eidrigevičius ir G. Snitkutė), Vilniaus senasis teatras rodys net du spektaklius – „Kaligula“ (rež. J. Brazys) bei „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ (rež. J. Butusov), o nepriklausoma šokio organizacija „Be kompanijos“ atveš „Yet another day in paradise“ (autorius, režisierius, choreografas L. Karvelis).

Kaip ir kasmet Lietuvos teatro vitrina sutrauks būrį teatro profesionalų iš įvairių pasaulio šalių – jie atvyks į Klaipėdą susipažinti su Lietuvos teatro skerspjūviu, megs ryšius su teatro kūrėjais. Šiuo metu planuojama, kad „TheATRIUM“ apsilankys per 30 svečių iš užsienio.

Tarptautinės programos žvaigždės

Antroji festivalio programos dalis prasidės gegužės 24 d. ir išsidėstys lėtesniu tempu – joje penki spektaklių pavadinimai. Pora iš jų bus rodomi po du kartus. Po kiekvieno iš šių spektaklių (jei rodomas du kartus – po pirmojo jo rodymo) vyks publikos susitikimai su kūrybinės komandos atstovais, kuriuos moderuos save naujame amplua išbandantys Klaipėdos dramos teatro aktoriai.

„Mūsų pasididžiavimas – pasaulinio garso režisierius Romeo Castellucci ir jo spektaklis „Bros“. Spektaklyje dalyvaus per dvidešimt vyrų, dauguma be jokios sceninės patirties, jie vilkės Amerikos policininkų uniformas ir pasirašys sutartį, jog akylai vykdys per ausinukus girdimus nurodymus. Tai bus įdomi patirtis tiek mums, organizatoriams, tiek žiūrovams. Šį spektaklį praleisti būtų klaida“, – intrigavo tarptautinės programos koordinatorė Karolina Sadlauskaitė.

Spektaklyje vaidinsiantys vyrai buvo atrenkami tiek iš Klaipėdos, tiek iš kitų Lietuvos miestų. Antrasis programos narys – Mariano Pensotti „La Obra“, pirmą kartą iš Pietų Amerikos į „TheATRIUM“ atvykstantis spektaklis taip pat nemenkas pasiekimas. „M. Pensotti labai gerai žinomas režisierius, jį mėgstama rodyti Ispanijoje, atvežame naujausią jo spektaklį, sukurtą 2023 m. Jo istorija labai įdomi, apie žydų kilmės lenką, 1962 m. atvykstantį į Argentinos kaimą ir jo laukuose pradedantį statyti scenografiją, primenančią namus Lenkijoje. Jis kaip ir daugelis prarado viską nacių koncentracijos stovyklose, tad siekia atkurti, ką praradęs, o į savo projektą įtraukia ir vietos gyventojus“, – pasakojo K. Sadlauskaitė.

Tarptautinėje programoje taip pat spektaklis iš Estijos pasienio miesto Narvos „Išsirink geresnę versiją“, jo dramaturgė Natalka Blok, režisierius latvis Valters Sīlis. Pasak K. Sadlauskaitės, tai spektaklis apie skaudžią situaciją, kuomet žmogus yra priverstas rinktis, nors geresnės versijos pasirinkti neįmanoma. Spontaniškai tarptautinėje programoje atsirado ir vienas iš paskutinių režisieriaus Rimo Tumino darbų, „Gesher“ teatre Tel Avive kurta „Ana Karenina“.

Šiemetį „TheATRIUM“ festivalį uždarys Elmārs Seņkovs spektaklis „Graikai“. „Tai pasakojimas apie tai, kaip dievai kuria žmones. Manau, kad jo tema gražiai apjungia visą festivalį ir taip pat jungiasi su mūsų ikoniškuoju Apolonu“, – apibendrino K. Sadlauskaitė.

Viešintis menininkas

Festivalio programoje jau ne pirmus metus atveriama niša kūrėjams iš toliau nuo scenos nutolusių meno sričių. Šiais metais viešintis menininkas – klaipėdietis Adomas Zubė. Jis teatro kamerinėje salėje įrengs garso instaliaciją „Regykla“.

„Jau keturis ar daugiau metų neapleidžia Kuršių nerijos gaisrų tema. Man įdomiausias momentas, kas vyksta po tų gaisrų, ką darome su po gaisro atsiveriančiomis erdvėmis, kaip jas naudojame toliau. Atspirties tašku tapo diskusija tarp visuomenės, biologų bei kraštotyrininkų, mąstančių, ką daryti toliau – atsodinti ar palikti erdves atsikurti pačioms. Vienas iš argumentų, kad 19 a. pradėti sodinti kalnapušynai natūraliai ten neaugo, tad atsodinimas būtų atkūrimas to, ką žmonės sukūrė bandydami suvaldyti gaivališką gamtos jėgą. Ši alegorija man pasirodė įdomi. „Regykla“ reaguos į bendrą festivalio tematiką ir atvers atminties kambarį. Pasakosiu 2014 m. gaisro istoriją per garso įrašus su žmonėmis, kurie jį gesino, matė, gyvena, per tautinių šokių grupės „Kalnapušė“ šokį, vaizdus ir garsus“, – pasakojo garso menininkas. Vaizdo ir garso instaliacija „Regykla“ bus atverta valandą prieš visus festivalio renginius ir valandą po jų.

Meistriškumo dirbtuvės profesionalams

Festivalyje jau ne pirmus metus vyksta ir ne tik į žiūrovus, bet ir į teatro profesionalus nukreipti renginiai – meistriškumo dirbtuvės. Šiais metais jas profesionaliems aktoriams ves žymus vengrų kilmės režisierius Árpád Schilling. Kartu su aktoriais jis tyrinės ribą tarp komiškos ir tragiškos raiškos. Režisierius aktyviai dirba tarptautinėje erdvėje, yra pelnęs eilę svarbių teatro apdovanojimų, nuo 2023 m. vadovauja Teatro ir renginių režisūros kursui LMTA Klaipėdos fakultete.

Tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ programa.

programa’24