Renginiai kraunami
20:00
25.
05

SCILĖ NORI BŪTI ŽMOGUMI

Valstybinis Vilniaus mažasis teatras
Didžioji salė
Trukmė 1.50 (be pertraukos)

Premjera 2022

Teatro ir kino sintezė. Vienos dalies absurdo komedija

Autorė Paulina Pukytė
Režisierė Gabrielė Tuminaitė
Scenografas Aistis Kavaliauskas
Kostiumų dailininkai: Deividas Katkus, Sidas Martinavičius
Šviesų dailininkas Mykolas Olšauskas
Muzika: Faustas Latėnas, Mantas Mockus
Judesio konsultantas Raidas Petrauskas
Režisieriaus asistentė Jūratė Mikaliūnienė

Vaidina:
Eglė Mikulionytė, Elžbieta Latėnaitė, Arvydas Dapšys, Vaidotas Martinaitis, Agnė Šataitė, Rasa Jakučionytė, Tomas Kliukas, Edmundas Mikulskis

„Scilė nori būti žmogumi“ – tai hibridinės formos teatro projektas pagal menininkės, rašytojos Paulinos Pukytės pjesę „Kalno poza“, kurioje, pasitelkiant absurdą ir satyrą, kalbama apie žmonių tarpusavio santykius kaip vienas kito „smegenų plovimą“. Šiuolaikiška postmodernia kalba čia kritikuojami ribojantys, lyčių nelygybę ir kitas „tradicijas“ palaikantys stereotipai bei moters (ypač moters kūrėjos) padėtis patriarchaliniame seksistiškame pasaulyje. Pjesės veikėjai – tai gerai žinomi antikos personažai, su visu savo kultūriniu bagažu atsidūrę sau neįprastame kontekste.
Scilė, iš mito apie laivus skandinančias pabaisas Scilę ir Charibdę, jaučiasi įstrigusi toje savo „kalno pozoje“. Ji nebenori būti nejudanti uola, turinti tik tą vieną funkciją, nors ir galingą. Scilė nori būti žmogumi (aliuzija į Lietuvos kino klasika tapusio filmo „Adomas nori būti žmogumi“ pavadinimą). Bet ką reiškia būti žmogumi? Ko reikia norint juo tapti? Kuo rizikuoji? Scilė pradeda tradiciškai, nuo apsilankymo pas „koučerę“ (gyvenimo mokytoją) Kirkę. Gyventi dar pamoko ir pro šalį keliaujantis Odisėjas, ir „pasakorius“ Homeras. Bet ar Scilei, įkūnijančiai ir kitas moteris-mitus, to pakaks?
Režisierė Gabrielė Tuminaitė, dar karantino metu į pagalbą pasikvietusi vaizdo menininkę Anetą Bublytę ir operatorių Eitvydą Doškų, su šia pjese ėmėsi tyrinėti teatro ir kino panašumus bei skirtumus, eksperimentuoti su jų sintezės galimybėmis. Pasak G. Tuminaitės, konceptualūs P. Pukytės tekstai itin tinka būtent tokiai hibridinei teatro formai.
„Ši feministinė absurdo pjesė, kaip ir būdinga autorei, yra netradicinė, itin specifinė savo forma, pilna įvairių kultūrinių nuorodų, tad dirbant su šia medžiaga reikia gerokai pasukti galvą“, – sako G. Tuminaitė. Čia labai svarbi žmonių aplinka (jų reakcija, komentarai), mat visas pjesės tekstas konstruojamas iš mūsų kalbos „šiukšlyno“. Aplinkinių komentarai ir nuomonių lavina užgožia kuriančiąją jėgą ir poetinę raišką, grasinasi ją paskandinti, vulgarizuoti. Tad čia keliamas klausimas: ar lengva ir ar apskritai įmanoma tokioje aplinkoje ne tik kurti, bet ir išlikti, būti žmogumi? Ar to tikėjosi Scilė, iš uolos-pabaisos tapdama žmogumi-poete?
Savo režisūriniame darbe G. Tuminaitė įkvėpimo semiasi iš 7–8-ajame dešimtmetyje Amerikoje gimusio „performing for camera“ žanro ir „vintažinių“ televizijos spektaklių bei „film noir“ estetikos, kurią ji bando pritaikyti scenoje. Taip išryškinama ir laiko – visa ko keitimosi bei pasikartojimo – tema, taip pat ir perspektyvos, žiūros taško svarbos klausimas. Tie patys personažai, pasirodantys scenoje gyvai, sąveikauja su savimi pačiais filme (su savo praeitimi ar su savęs įsivaizdavimu?). Bet scenoje jie jau kitokie, labai pasikeitę. O gal tik mano, kad pasikeitę, o iš tiesų išlikę tokie patys? Vaizdas tampa apokaliptiškas, pranašiškas, o gal įspėjantis. O gal mums tik taip atrodo? Kur yra realybė – čia ar ten?

Apie spektaklio režisierę

Spektaklio režisierė – Valstybinio Vilniaus mažojo teatro meno vadovo pavaduotoja Gabrielė Tuminaitė, turinti neabejotiną režisūrinį talentą, savitą žvilgsnį ir nuolat ieškanti naujų, neįprastų teatrinės raiškos formų, kurianti originalius ir žiūrovų mėgstamus spektaklius tiek pagal lietuvių literatūros klasikos kūrinius (Žemaitės „Marti“, VVMT, 2018; Juozo Tumo-Vaižganto „Dėdės ir dėdienės“, VVMT, 2014), tiek remdamasi klasikine pasauline literatūra bei dramaturgija (Nikolajaus Erdmano „Savižudis“, VVMT, 2014; Alfredo de Musset „Fantazijus“, VVMT, 2017). Taip pat režisierė daug dėmesio skiria šiuolaikinei lietuvių dramaturgijai, bendradarbiauja su garsiais mūsų šalies dramaturgais (Paulina Pukytė „Bedalis ir labdarys“, VVMT, 2015; P. Pukytė „Scilė nori būti žmogumi“, VVMT, 2022). Naujausias režisierės darbas – žiūrovų itin pamėgtas spektaklis „Tinder Dates“ pagal Gabrielės Labanauskaitės pjesę (rež.: Gabrielė Tuminaitė, Stas Žyrkov (Ukraina) ir Kirilas Glušajevas). Savo darbuose režisierė mėgsta eksperimentuoti, derinti kiną ir teatrą arba teatrą ir džiazą (2022 m. spalio 8 d. VVMT premjera „Infinity“ kartu su „NoJo Airlines“ orkestru ir kompozitoriumi, perkusininku, dirigentu Daliumi Naujokaičiu (Niujorkas). Ieškodama naujų formų bei būdų, režisierė praturtina VVMT repertuarą naujomis spalvomis ir leidžia pritraukti įvairesnę auditoriją, galiausiai – praplėsti paties teatro sampratą. G. Tuminaitė yra pelniusi ne vieną apdovanojimą, spektaklius kartu su režisieriumi Rimu Tuminu yra stačiusi Kinijoje, Italijoje, Graikijoje ir kitose šalyse.

programa’24